ENERGIA - BLASK - PIĘKNO...
znajdź je w sobie!

Nowoczesne metody smart aging oraz biohacking dla aktywnych i świadomych kobiet.
Poznaj swoją kobiecą MOC i wykorzystuj ją jak swój atut.

Anna Grzelak - WROCŁAW

             

 ania@smartagingclub.pl

              

787 390 249  

              

smart_aging_club

 

 

WIEK
to nie cyferka, tylko stan umysłu!

Życie byłoby piękne, gdyby tak to przebiegało... niestety proces przejścia w stan menopauzy to jest właśnie PROCES.

Czasem, który poprzedza właściwą menopauzę nazywamy perimenopauzą, i może on trwać od 4 do 8 lat. Często jest to czas, w którym doświadczamy najczęstszych objawów menopauzy. Ponieważ okres okołomenopauzalny ma miejsce, gdy jeszcze mamy miesiączki, często zakrada się do nas i prowadzi do zamieszania. Przed czterdziestką wiele kobiet nawet nie słyszało o okresie okołomenopauzalnym. Wierzę jednak, że zrozumienie okresu okołomenopauzalnego jest kluczem do starzenia się z wdziękiem i energią.

 

PSTRYK... i już!

17 marca 2022

wg Wikipedii:
Menopauza, "przekwitanie", klimakterium, (gr. meno – miesiąc i pausis – przerwa, zatrzymanie) – etap w życiu kobiety (oraz samic niektórych innych gatunków), pomiędzy wiekiem prokreacyjnym a początkiem starzenia się.

Nie chodzi o Pauzę, tylko o Peri, czyli czas przed.

Menopauza to jedna z niewielu pewników w życiu kobiet, więc jeśli masz szansę, przygotuj się na nią – psychicznie i fizycznie. Jeśli ta łódź już popłynęła dla Ciebie, nadal możesz wiele zrobić, aby Twoje lata menopauzy były tak złote, jak powinny.

W okresie okołomenopauzalnym jajniki stopniowo równoważą produkcję estrogenu i progesteronu, przygotowując się do menopauzy i ostatecznego ustania miesiączki. Przy średnim wieku menopauzy wynoszącym 52 lata w Polsce, okres okołomenopauzalny zwykle rozpoczyna się u kobiet po czterdziestce. Jednak możliwe jest, że okres okołomenopauzalny rozpocznie się już w wieku 30 lat.

Perimenopauza – stopniowy proces zmian

Dla większości kobiet okres okołomenopauzalny jest całkowicie normalnym, stopniowym procesem, a nie chorobą, którą należy leczyć, i trwa do momentu, w którym  jajniki przestają wydzielać komórki jajowe. W ciągu ostatniego roku lub dwóch lat okołomenopauzalnych nasze ciała wytwarzają znacznie mniej estrogenu i to właśnie w tym momencie wielu z nas doświadcza objawów menopauzy – zazwyczaj w wieku od 48 do 50 lat.

 

Przywracanie równowagi hormonalnej

Niestety, aż 80% kobiet doświadcza trudnych objawów, które wpływają na jakość ich życia. Przyrost masy ciała, wahania nastroju, lęk, depresja, bezsenność, utrata włosów, przerzedzenie skóry, niskie libido i spadek funkcji poznawczych to tylko niektóre z typowych, ale nie normalnych objawów, których doświadczają kobiety.

Typowe metody leczenia w medycynie konwencjonalnej obejmują leki przeciwdepresyjne, tabletki nasenne, leki przeciwbólowe, hormonalna terapia zastępcza lub podejście „obserwuj i czekaj”. Wiele kobiet cierpi, gdy mówi się, że te objawy są tylko normalną częścią procesu starzenia. To nie jest rozwiązanie.

W przypadku zdecydowanej większości kobiet objawy można leczyć i odwracać poprzez zmiany stylu życia, takie jak dostosowanie diety i odżywiania, włączenie ruchu i ćwiczeń, odpowiedni sen, unikanie toksyn i nauka relaksu. Trudne objawy mogą wymagać dalszych badań w celu ustalenia pierwotnej przyczyny i często można je złagodzić za pomocą naturalnych metod leczenia i terapii, takich jak akupunktura, homeopatia i naturopatia.

 

Pobudka

Ja osobiście doświadczyłam w wieku 39 lat ogromnego załamania mojego zdrowia i wierzę, że to był krzyk mojego organizmu o to, abym się ogarnęła. Był to dla mnie trudny czas, ale ostatecznie cieszę się, że do tego doszło właśnie wtedy - mam takie wewnętrzne poczucie, że wewnętrzna JA dała mi sygnał, że to ostatni moment! Uzmysłowiłam sobie, że to jest czas, w którym powinnam postawić siebie na pierwszym miejscu. Zastanowić się jak chcę przeżyć ten kolejny etap mojego życia i co chcę w tym życiu zmienić, bo właśnie to jest doskonały moment na zmiany!
Kiedy organizm wytwarza nieprzyjemne objawy, jest to wyraźny sygnał, że muszą nastąpić zmiany. Dzieje się tak często, gdy nie byłyśmy w stanie odpowiednio o siebie zadbać. W dzisiejszych czasach wiele z nas żyje w dużym stresie w domu lub w pracy. Nasza dieta nie spełnia zwiększonych wymagań organizmu, możemy być być przewlekle chore, nasze rezerwy energii są wyczerpane albo jesteśmy po prostu przytłoczone wydarzeniami dnia codziennego, co sprawia, że źle śpimy.

W okresie okołomenopauzalnym organizm może zacząć wytwarzać objawy, które sprawiają, że zatrzymujemy się, myślimy i wprowadzamy niezbędne zmiany w stylu życia – dla siebie. Musimy słuchać naszych symptomów – działają jak alarmy, sygnalizują, że coś jest nie tak.

Im szybciej zaakceptujemy, że jesteśmy w okresie okołomenopauzalnym, tym lepiej. Zajmując się objawami i poświęcając trochę czasu i energii na dbanie o nasze zdrowie, będziemy w stanie je powstrzymać.

 

Objawy okołomenopauzalne

Kobiety mogą odczuwać niektóre z następujących objawów w okresie okołomenopauzalnym. Każda kobieta jest inna. Niektóre z Was mogą doświadczać każdego objawu z listy, podczas gdy inne radzą sobie z bardzo niewielką liczbą z tych objawów lub wcale. Na pewno geny, jak również styl życia, mają ogromny wpływ jak wiele elementów z tej listy zagości na dłużej w Twoim życiu.

  • Zmiany cyklu – długość cyklu, długość i obfitość miesiączki

  • Uderzenia gorąca

  • Nocne poty

  • Bezsenność

  • Zmęczenie

  • Lęk, wahania nastroju, drażliwość i depresja

  • Utrata pewności siebie

  • Zmniejszone libido

  • Suchość pochwy

  • Tkliwość piersi

  • Wzdęcia

  • Nasilenie PMS

  • Nietrzymanie moczu, infekcje dróg moczowych

  • Bóle mięśni i stawów

 

 

6 sposobów na przejęcie kontroli nad perimenopauzą

Uwierz mi - to nie musi być najgorszy czas w Twoim życiu. Wystarczy zwrócić uwagę na kilka aspektów Twojego życia, abyś mogła bezproblemowo przejść ten etap i cieszyć się dojrzałością.

 

1. Zarządzaj swoją wagą

Poszukaj naturalnych metod kontrolowania wagi i poziomu cukru we krwi. Szczególnie ważna jest elastyczność metaboliczna oraz wrażliwość na insulinę. To jest jednak temat na oddzielny wpis, który nastąpi niebawem. 

2. Regularne ćwiczenia

Ćwicz przynajmniej 5 razy w tygodniu, aby zachować zdrowie psychiczne i fizyczne. Jeśli nie ćwiczyłaś regularnie, zacznij delikatnie i stopniowo, najlepiej od spacerów i pamiętaj - to ma być przyjemność. Upewnij się, że w swojej rutynie uwzględniasz regularne ćwiczenia z obciążeniem, cardio i rozciąganie. Krótkie cykle ćwiczeń o wysokiej intensywności mogą zaoszczędzić czas i przynieść świetne rezultaty.

3. Dieta i odżywianie

Wiele z nas  w średnim wieku może doświadczać niedoborów składników odżywczych – dobrym pomysłem jest uzyskanie genetycznego profilu żywieniowego wraz z oceną mikroskładników odżywczych, aby ustalić, czy jesteś w równowadze lub czy możesz potrzebować suplementacji. Na przykład niedobór witaminy B12 tłumaczy brak energii. Witaminy z grupy B są niezbędne do sprawnego funkcjonowania wielu funkcji naszego organizmu. Wiele kobiet ma niedobór witamin, takich jak magnez i cynk, podczas gdy mogą być przeciążone metalami, takimi jak miedź i ołów. Upewnij się, że Twoja dieta jest zbilansowana z mnóstwem warzyw, białka w każdym posiłku i wystarczającą ilością błonnika, aby utrzymać równowagę cukru i hormonów we krwi.

4. Rozwijaj dobre nawyki snu

Śpij dłużej i staraj się wyrabiać regularne nawyki dotyczące snu – postaraj się, aby sypialnia była oazą spokoju z całkowitym zaciemnieniem światła w nocy. Jeśli masz problemy ze snem, unikaj kofeiny po godzinie 12.00. Zastosuj regularną rutynę przed snem i stopniowe odprężenie i relaks. Wybierz coś, co lubisz – kąpiel lawendową, powieść romantyczną, słuchanie medytacji z przewodnikiem itp.

5. Zoptymalizuj zdrowie jelit

Zrównoważone ciało zaczyna się od zrównoważonego jelita. Zdrowie jelit jest bezpośrednio związane z równowagą hormonalną i ogólnym samopoczuciem. Wybieraj pokarmy bogate w probiotyki i prebiotyki, unikaj alkoholu i nadmiaru cukru.

6. Naucz się mówić nie

Pamiętaj - nie jesteś w stanie uszczęśliwić wszystkich! To jest twój czas, aby zająć się sobą. W porządku jest odmawianie zadaniom i czynnościom, które powodują stres i odbierają zdolność do leczenia hormonów. To jest praktyka, zacznij od powiedzenia „może”. Daj sobie czas na przemyślenie swojej odpowiedzi, a następnie z szacunkiem odrzuć, jeśli prośba nie jest zgodna z Twoimi celami.